zaterdag 28 maart 2015

DZV Week 4+5

De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar niet in mijn geval.  I'm walking on sunshine!  Nochtans was ik er vorige keer niet zo zeker van of ik er wel mee zou doorgaan.  Ik was duizelig en stond met momenten heel zwakjes op mijn benen wegens een tekort aan ijzer.

Als gevolg daarvan kocht ik met pijn in het hart een stukje biefsteak, wat achteraf gezien het slechtste stukje vlees van mijn leven was dat ik ooit gegeten heb.  Zo taai als wat, maar ik zag hierin een teken om niet op te geven.

Met herpakte moed begon ik informatie te zoeken hoe je dit probleem het best kan oplossen.  Zo las ik o.a. dat ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen makkelijker wordt opgenomen als je producten rijk aan vitamine C bij de maaltijd eet.  Ik zette ook volop bladgroenten (broccoli, veldsla,…) op het menu en ik ontdekte 
gedroogde abrikozen als tussendoortje, ook een uitstekende bron van ijzer.

Wonder boven wonder heeft dit allemaal geholpen want ik voel me beter dan ooit en zie het weer helemaal zitten.

Wat stond er vorige week allemaal op het menu?

Dag 20: Dit is eigenlijk een voorgerechtje, maar je kan het ook gewoon op een broodje doen en het is simpel om te maken.  Wat heb je ervoor nodig?  250 gr gekookte biet, 125 gr zachte geitenkaas, zwarte peper, zeezout.  Mijn plan was om dit op een bagel te smeren en te versieren met soepparels, maar ik was vergeten de microgolf op warme lucht te zetten met als gevolg dat mijn bagel pikzwart zag.  Bye bagel hello gewone boterham.

Dag 21: Gezien het kleine fiasco gisteren liet ik het koken wijselijk aan mijn moeder en zij toverde deze verrukkelijke vegetarische lasagne met wortelen, ajuin, prei, champignons en vegetarisch gehakt op tafel.  Groentjes a volonté!
Dag 22: Frietjes met vegetarische balletjes in tomantensaus (Damhert)
Dag 23: Pizza Toscane met courgette-tomaat
Dag 24: Slaatje van veldsla, broccoli, avocado, kerstomaatjes en Boursin Minis met Knoflook en fijne kruiden


Dag 25: Gevulde paprika met rijst, aubergine, courgette en feta
Dag 26: Overschot van gisteren
Dag 27: Ik at op verplaatsing want ik ging een dagje naar Gent en koos 's middags voor een lekkere quiche tomaat met mozzarella en basilicum.
Score: 32/38
Ik bespaarde inmiddels 352 m² op mijn ecologische voetafdruk, dat is evenveel water als 320 baden of evenveel broeikasgassen als 480 km autorijden.
De eindmeet is ondertussen in zicht want volgende week zaterdag is deze actie aan zijn laatste dag toe maar bij mij komt er met Pasen geen enkel lammetje op tafel dus ik ben er vrij zeker van dat ik gewoon verder doe. 


Sandra x

3 opmerkingen:

  1. Potverdorie! Dat ziet er allemaal heerlijk uit zeg! Fijn dat je ijzer weer wat op orde is en dat je de lammetjes lekker in de wei kunt laten staan! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Marion! Ja, veel te schattig om op te eten. Ik ben toch wel veel bewuster geworden van wat ik eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, ik krijg honger als ik dit allemaal zie!

    BeantwoordenVerwijderen