dinsdag 28 oktober 2014

A. Vogel: Maand van de Slaap

Maand van de slaap...
 
Een tijdje geleden kreeg ik een mail van Dr. A. Vogel (ook "de kleine dokter" genoemd) met als onderwerp 'Maand van de Slaap' die mijn bijzondere aandacht trok omdat ik nogal een slechte slaper ben. 
Tijdens de A. Vogel Maand van de Slaap krijg je 4 weken lang inspirerende slaapinformatie, feiten en fabels omtrent slaap, en veel praktische tips, die je telkens een week lang kan uittesten, om zo lekker te slapen en elke dag fit op te staan.  Meedoen is volledig gratis.
Ondertussen ontving ik mijn eerste nieuwsbrief met tips, waarvan ik er alvast een paar met jullie wil delen.
Wisten jullie bv. dat een goede nachtrust al voor het slapen begint.  Geen wonder dat ik slecht kan slapen, want ik zit dikwijls nog tot 's avonds laat op mijn computer of gsm te tokkelen.  Honestly, wie doet dit niet ?
 
1. Zet televisie en mobiele apparatuur tijdig uit.
Televisie en mobiele apparatuur zorgen enerzijds voor een overdaad aan prikkels, anderzijds zijn het allemaal bronnen van licht.  Het blauwe licht van deze apparaten remt de aanmaak van melatonine, het hormoon dat helpt bij het sneller in slaap vallen.
 
2. Doe handelingen routinematig
Zet bv. een uur voor het slapengaan de televisie en mobiele apparatuur uit, trek je pyjama aan, ga lekker op de bank zitten met een warme drank, poets je tanden, lees bij gedimd licht nog even in een ontspannen boek of tijdschrift en sluit daarna je ogen en je zal merken dat je hier na verloop van tijd aan went.
 
3. Sport niet vlak voor het slapengaan
Sporten is natuurlijk erg gezond, maar in het kader van een goede nachtrust is het wel verstandig om niet vlak voor het slapengaan te sporten.  Wanneer we sporten maakt ons lichaam namelijk automatisch adrenaline aan: een hormoon dat ons scherp en alert maakt.  Het is dan ook beter vroeg op de avond of 's morgens te sporten.
 
4. Houd de hele week een soortgelijk ritme aan
Wanneer we steeds rond hetzelfde uur gaan slapen, went ons lichaam daaraan en weet het lichaam als vanzelf dat het tijd is om moe te worden.  Ga je doordeweeks om 23 uur slapen en sta je op rond 7 uur, probeer daar dan in het weekend niet al teveel van af te wijken, bv. maximaal een uurtje.
 
5. Bewaar huishoudelijke klussen niet tot 's avonds laat
Omdat we in het weekend vooral tijd willen hebben voor leuke dingen, doen we de huishoudelijke klussen gehaast in de avonduren.  Onverstandig, want we krijgen kort voor het slapen negatieve prikkels (de meesten vinden het huishouden niet echt leuk).  Sta desnoods 's ochtends een kwartiertje eerder op of kies in het weekend bewust één of twee uurtjes om alles achter elkaar te doen.
 
6. Kom tot rust met A. Vogel Dormeasan Hot Drink
De A. Vogel Dormeasan Hot Drink is een lekkere drank met vlierbessensmaak en nét zo makkelijk klaar te maken als een kop thee.  De natuurlijke ingrediënten zoals passiebloem, citroenmelisse en valeriaan staan bekend om hun rustgevende en slaapopwekkende invloed.  Het drinken van deze warme drank helpt om 's avonds tot rust te komen, lekker te slapen en fris en uitgerust wakker te worden.
Deze is te verkrijgen in de apotheek.

Dus mocht je nieuwsgierig zijn en/of een slechte slaper zijn, dan is deze A. Vogel Maand van de Slaap misschien ook iets voor jullie.  Heb je zin gekregen om mee te doen,  kan je je hier geheel gratis en vrijblijvend inschrijven.

Zijn jullie goede slapers ?  Hebben jullie nog tips voor een goede nachtrust ?

Sandra x

 

5 opmerkingen:

  1. Gelukkig heb ik een goede nachtrust maar ik vind zulke feitjes wel altijd leuk om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk deze weetjes, ik kende de meeste al maar altijd goed om er even bij stil te staan. Vooral het televisie/mobiel gebruik is hier tot het slapengaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Me moeder heeft ook last van slapeloosheid wat zei altijd doet thee nemen je hebt speciale thee voor dat je gaat slapen en die werkte wel goed bij hoor.
    Leuke blog trouwens

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het heerlijk om een half uur voor het slapengaan al in bed te kruipen met een boek en een tas thee. Héél rustgevend!

    BeantwoordenVerwijderen