dinsdag 4 november 2014

Recensie: Fourplay van Princess Misia (+ recept)

Toegegeven, zelf ben ik geen keukenprinses wegens mijn vrij beperkte kookkunsten, maar ik hou wel van lekker eten, dus werd het tijd om mij een nieuw kookboek aan te schaffen en dat werd Fourplay van Princess Misia, een vegetarisch kookboek.
Deze Pools-Belgische keukenprinses heeft haar naam niet gestolen want Fourplay is gevuld met speelse, makkelijke en gezonde recepten met seizoensproducten, wat gewoon als muziek in mijn oren klinkt.

Na haar immens populaire foodblog en magazine Luscious mag het niemand verwonderen dat zij een kookboek op de markt brengt.  Zelf volg ik haar al geruime tijd en ik kan mijzelf dan ook een fan van het eerste uur noemen.

De recepten zijn stuk voor stuk origineel, gezond en gemakkelijk te bereiden.  Wat denk je bv. van een honing-wortelsoep met komijnkikkererwten of een rodebietenpizza.  Er is voor ieder wat wils, ook voor niet-vegetariërs.
Indeling en inhoud
Fourplay is een vegetarisch boek dat bewijst dat vegetarisch eten zeker niet saai hoeft te zijn, maar in tegendeel enorm sexy kan zijn.
Het leuke aan dit boek is dat het ingedeeld is per seizoenen wat ik best wel handig vind.  Vooraan in het boek vind je alle recepten overzichtelijk per seizoen.  Achteraan vind je een uitgebreid alfabetisch register.
In het voorwoord schrijft zij over haar Poolse roots, hoe zij de smaak te pakken kreeg voor koken van haar vader en hoe zij begon te experimenteren met smaken en ingrediënten.
Het is een speels opgevat boek dat met momenten wat weg heeft van een filmscript met figuranten, hoofdrol, bijrol en scenario.  I like it...

Lay-out en foto's
Van zodra ik in het boek begon te bladeren, begon ik al spontaan te watertanden want Fourplay is echt een visueel hoogstandje.
Wat direct opvalt is dat het een vrolijk boek is dat tot in de puntjes verzorgd is.  No surprise there want Princess Misia werkt ook als culinair fotografe en bij ieder van de 80 recepten staat dan ook een mooie foto met perfect uitgekozen attributen.
 
 
Eens je in de juiste flow bent, is het boek voor mij zeker niet te druk en het blijft overzichtelijk door de grote letters, de verschillende lettertypes en de gebruikte kaders met aan de ene kant de foto en aan de andere kant de ingrediënten en de werkwijze.

Recepten en ingrediënten
De meest gebruikte ingrediënten, zoals ghee, kokosolie, agavesiroop, quinoa,... worden vooraan kort voorgesteld, maar voor wie regelmatig in een bio- of natuurwinkel komt, zullen deze niet onbekend in de oren klinken. 

Als extraatje mag ik een recept van haar publiceren en aangezien we nu in de herfst zijn koos ik voor de honing-wortelsoep met komijnkikkererwten.
In de hoofdrol
800 g wortelen
In de bijrol
200 g kikkererwten uit blik, uitgelekt
1 eetlepel olijfolie
1 eetlepel komijn, gemalen
1,5 l groentebouillon
3 eetlepels honing

Scenario
Verwarm de oven voor op 180°C.  Meng de kikkererwten met de olijfolie en de komijn en verdeel over een met bakpapier beklede bakplaat.  Bak gedurende 30 minuten.  Schil ondertussen de wortelen en snij ze in stukjes.  Breng de bouillon aan de kook.  Voeg de wortelen toe en kook ze ongeveer 20 minuten tot ze gaar zijn.  Mix de soep glad en voeg honing toe.  Serveer de soep en garneer elk bord met de kikkererwten.

Recepten die ik zeker ga proberen zijn de pompoenfrietjes, de chocolade-wortelcake en de choco-peercroque en ook de talrijke receptjes met rode biet, mijn favoriete wintergroente.

Neem zeker ook een kijkje op haar blog www.princessmisia.com voor nog meer lekkere recepten o.a. een lekkere broodpudding met appel en cranberries.  Verder kan je haar ook volgen op Facebook en Instagram.

Als je nog niet overtuigd bent, breng dan zeker een bezoekje aan de Boekenbeurs, waar je naast een gouden krabbel, ook van een heerlijk hapje kan gaan proeven.  Haar bezoek staat gepland op dinsdag 11/11 van 13.30 tot 16.30 uur.

Fourplay is uitgegeven bij Davidsfonds en is te koop voor € 27,50.  Joepie, blijkbaar werden mijn gebeden verhoord want volgend jaar mogen we al een tweede boek van haar verwachten.  How cool is that.

Voor wie van lekkere en eenvoudige pure gerechtjes houdt zonder te veel poespas, is dit boek zeker een aanrader.

Sandra x

6 opmerkingen:

  1. Ik ben totaal geen keukenprinses, simpelweg omdat ik praktisch niets lust. Daarom heb ik jammergenoeg ook geen kookboeken in mijn studentcrib liggen! Het ziet er wel een super tof kookboek uit... Misschien moet ik zoiets toch maar eens aanschaffen om al die dingen voor mijn vriend uit te proberen! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha dat heb ik misschien nodig! Dan ga ik misschien wat meer koken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat boek staat op mijn wishlist! Het zien er zo'n heerlijke gerechtjes uit. De winterse currysoep wil ik zeker eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit lijkt me een leuk boek! Ik zou graag wat vaker vegetarisch koken, maar ik heb nooit inspiratie. Deze ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh amai, klinkt idd als een superboek. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen