vrijdag 21 augustus 2015

Duitsland: Salinental - deel 1

Zoals jullie wellicht weten verbracht ik de afgelopen weken in het oh zo Gemütliche Duitsland.  Het liefste van al zou ik terug mijn koffers willen pakken.  Benieuwd waar ik overal geweest ben?  Lees dan snel verder.

Het eerste deel van mijn trip verbracht ik in Bad Münster am Stein, een (klein) dorpje gelegen aan de Nahe rivier en omgeven door gigantische rotsmassieven.  Om je een idee te geven, het situeert zich 50 km ten zuidwesten van Mainz. 
Do i smell salt in the air?  Yes, you do, want deze regio staat gekend voor zijn salinen.  Wat!?  Gigantische houten wanden waarlangs een zoutnevel loopt.  Heilzaam bij ademhalingsklachten, maar ook goed voor de huid en het werkt destressend.  Yay!  Het ruikt als de zee, het voelt als de zee en op warme dagen werkte het zeer verfrissend.  Want warm was het maar het maakte de hitte heel draaglijk.  Toeval of niet, de hele tijd dat ik daar was had ik geen last van mijn allergie.  Nu loop ik weer volop te niezen.
Tussen Bad Münster en Bad Kreuznach vind je zelfs een heus Salintental.  Heel indrukwekkend om al die reusachtige houten structuren op een rijtje te zien.

Deze streek had ook een magische aantrekkingskracht voor schilders o.a. Turner.  In 1844 schilderde hij het kasteel van Ebernburg wat je hier kan zien  Het origineel hangt trouwens in de Tate Gallery in Londen.

Natuurlijk bezocht ik ook Bad Kreuznach.  Ik ging er o.a. zwemmen in de Crucinia Thermen.  Daarnaast ging ik er uitgebreid shoppen, maar daarover later meer in mijn shoplog.

Theeliefhebbers moeten zeker naar Teehaus Weber.  Vooraan vind je een theewinkel maar het leukste is de gezellige thee-lounge waar je uitgebreid kan gaan proeven.  Try before you buy!!  Heel gezellig ingericht, maar mijn aandacht werd direct getrokken naar de zenruimte waar ze traditionele theeceremonies geven.  Helemaal achteraan heb je nog een theetuin met een vijvertje en visjes.  Perfection all the way.
Terug naar de thee.  Ik kreeg direct een kopje ijsthee met perzik aangeboden die superfris en naar meer smaakte.  Daarna nam ik nog een kannetje groene jasmijnthee.  Again héél lekker.   Dit adresje is zeker een bezoekje waard.
Teehaus Weber, Kreuzstrasse 42, Bad Kreuznach
www.teehaus-weber.de

Natuurlijk bracht ik ook dit jaar een bezoekje aan Idar-Oderstein, het walhalla voor edelsteenliefhebbers.  Naast de vele edelsteenwinkeltjes springt vooral de fraaie Felsenkirche in het oog.  Ik ging er lekkere Spätzle eten en ontdekte er nog leuke winkeltjes.
Na 8 dagen pakte ik terug mijn koffers voor mijn volgende bestemming.  Volgende week heb je dus nog deel 2 te goed.  Stay tuned!

Sandra x

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke begin van de vakantie! Wat een mooie omgeving! Ik vind rotsen echt zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, aan rotsen geen gebrek, al ben ik ze niet gaan beklimmen hoor, maar je moet er wel een prachtig uitzicht hebben. Ik zag regelmatig mensen op de top maar ik moet er niet aan beginnen met mijn hoogtevrees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen! Mooie foto's ook! Teehaus Weber klinkt echt als iets voor mij; ik ben gek op thee!

    BeantwoordenVerwijderen